Tuesday, December 28, 2010

Proses Penyediaan Susu Ilham


Proses penyediaan Susu Penuh Krim Ilham memastikan kualiti, efikasi dan keselamatan produk terjamin. Penyediaan produk berasaskan IMP adalah perlu bagi memenuhi tuntutan Allah dan Rasul iaitu Halallan Thoyyiba.



Proses pengilangan ini bermula daripada


1. Pembinaan kilang & bahan :

a.    Susunan dalam kilang mengikut syariat.
b.    Tidak ada muzik.
c.    Ada Nur bacaan Al-Quran
d.    Sumber bahan-bahan mentah hendaklah yang halal dan mendapat pengesahan dari pihak berkuasa dan dari Unit Audit Syariah Dalaman.
e.    Peralatan dan bahan mentah mestilah dibersihkan mengikut piawaian syariah.


2. Pengambilan kakitangan

a.    Beragama islam
b.    Berpengetahuan mengenaiair mutlak dan air mustakmal
c.    Mampu membaca Al-Quran
d.    Mengikuti kuliah kefahaman tentang IMP, GMP & HACCP (Eropah).
e.    Mengikuti kuliah kefahaman agama pada keseluruhan pengurusan dan pekerja 3 kali seminggu.


3. Semasa proses penyediaan susu

a.    Kakitangan sentiasa ada air wudhu.
b.    Memulakan setiap kerja dengan Bismillah dan doa-doa khusus dan sentiasa berzikir dan selawat sehingga ke proses pembungkusan
c.    Tidak bercampur antara kakitangan lelaki dan perempuan.
d.    Kakitangan perempuan yang haid di pindahkan buat sementara waktu ke bahagian lain.



4. Ramuan Susu Ilham

a.    Rumusan Bayi (1-3 tahun) : Susu penuh krim, kalsium, DHA, AHA, L-Lysine, Kurma, Kismis dan Badam
b.    4-7 tahun : Susu penuh krim, kalsium, DHA, AHA, Gingko Bibola, Maca, L-Lysine, Kurma, badam dan perisa



5. Fakta Nutrisi bagi setiap hidangan

a.    Rumusan Bayi (1-3 tahun) 25 g : 123Kcal tenaga, 6.2 g lemak, 12.7 g karbohidrat, 4.9 g gula, 4.2 g protien
b.    4-7 tahun (30 g) : 123Kcal tenaga, 6.6 g lemak, 5.9 g karbohidrat, 8.2 g gula, 5.3 g protien



6. Perbandingan nutrisi (4-7 tahun) dengan susu lain bagi setiap 100g


Susu Ilham
susu lain
Tenaga (Kcal)
481
446
Lemak (g)
22.1
45
Karbohidrat (g)
53.1
61
Gula (g)
27.4

Protien (g)
17.6
14.7


7. Memahami Perbezaan GMP dan IMP
a.    Good Manufacturing Practice (GMP) adalah satu proses pengilangan yang mementingkan kebersihan yang tinggi supaya produk yang di hasilkan tidak ada kontiminasi bakteria seperti E-coli, Salmonella atau sebagainya. GMP ialah persijilan yang mendapat pengiktirafan dari Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan Malaysia (BPFK).
b.    Islamic Manufacturing Practice (IMP) adalah suatu piawaian yang bertaraf ’Halalan Tayyiba’, iaitu suatu proses pengilangan yang bukan sahaja suci dari sudut fizikalnya (yakni tidak mengandungi bahan-bahan haram atau kontaminasi dengan bahan-bahan haram) malahan juga suci dari sudut ruhaniahnya.


8. Adakah anda sanggup melihat anak-anak yang dibesarkan dengan makanan yang hanya halal lahiriah, tetapi menyebabkan jiwa dan ruhani mereka beku daripada taqwa ilallah?



9. Gingko Biloba:

Gingko Biloba merupakan spesis tumbuhan yang paling lama hidupnya. Satu pohon pokok dapat hidup sehingga 1000 tahun dan dapat tumbuh setinggi 120 kaki. Komponen utama yang terkandung di dalam Gingko yang dikenalpasti  memiliki manfaat kesihatan iaitu: Flavonoids dan Terpenoid. Flavonoids mengandungi kesan antioksiden dan Terpenoid membantu memperbaiki pengaliran darah.

10. Maca:
Pergunungan Andes menawarkan Maca sebagai sumber bahan asli yang terbaik dan merupakan tumbuhan yang mempunyai daya tahan yang tinggi, dapat hidup pada kondisi yang ekstrim di mana cuaca dingin, angin kencang dan udara yang tipis.
Penanaman Maca tidak memerlukan bahan kimia atau organic untuk sumber pembesarannya. Ianya juga tidak memerlukan racun kawalan serangga karena tidak ada seekor serangga yang dapat hidup pada ketinggian 14.000 kaki.
Oleh yang demikian, ia digelar Ginseng Andean. Secara amnya, Maca boleh mengatasi kehausan dan kehabisan tenaga yang diakibatkan oleh gaya hidup moden yang sibuk, kekurangan khasiat serta persekitaran sosial dan kebersihan yang tidak memuaskan. Maca telah digunakan oleh kaum asli di Peru selama berabad-abad lamanya untuk mengaktifkan dan mencergaskan semula tenaga secara semulajadi.

Dikilangkan oleh: Sidratul Enterprise, 12 Jalan Industri 1, Taman Industri IKS MIEL,33010 Kuala Kangsar Perak


Diedarkan oleh: EBUNDA Sdn. Bhd, No 21-1 Jalan Reko Central 4, Reko Central, 43000 Kajang Selangor


No comments:

Post a Comment

Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...